Welkom!

Feb. 2011
Welkom op mijn blog,


Mijn opzet is om elke dag te schrijven, maar de praktijk werkt soms tegen. Soms zou ik willen dat ik mijn blik kon benevelen, zodat de scherpte van wat ik zie draaglijk wordt. Ik hoop evenwel dat dit blog die functie overneemt.

Mijn utopia
"Imagine all the people living life in peace..." Imagine a world without an economy driven by the military/industrial complex, a world based on a golden rule of treating those before you as you would want them to treat you. "You may say that I'm a dreamer but I'm not the only one I hope someday you will join us and the world will be as one"
John Lennon

maandag 23 januari 2012

Salsa

Ik heb het gedaan! Wat?  Nou eh..., salsa....

Hoezo...?

Nou verleden week ben ik naar de salsa-dansschool gegaan voor een salsacursus voor beginners

Maar eh, ben je niet een beetje te oud daarvoor?

Nou in de eerste instantie vond ik van niet. Ik ben gek op dansen!  Maar  de instructie en atmosfeer waren inderdaad op jongeren gericht.
Het is niet leuk,
om te merken dat jij opvalt door je leeftijd. Elke keer neem ik mij voor me er niets van aan te trekken, maar het lukt me niet zo goed.
Ik word onzeker van die leeftijdssignalen.
Ik ga ook niet meer terug, hoewel ik eigenlijk dolgraag wil dansen.

Maar daar kan je toch boven staan?
Tja, volgens Sartre en zo, ben ik inderdaad vrij, maar ik voel dat toch niet zo.
Misschien lukt het als je blaakt van zelfverzekerdheid en geen vlekjes op je ziel hebt. Die mensen zijn er inderdaad, maar hoeveel? Anders zou niet iedereen er van alles aan doen om er zo jong mogelijk uit te zien.

Zoals ik de filosoof Foucault  (Shilling, Chris 1993) begrijp, zegt hij dat het lichaam is ingebed in verschillende maatschappelijke- en politieke discoursen. Hij vindt dat het lichaam de centrale plek voor de uitoefening van deze microphysics of power is. Via de materialisering van macht in de vorm van instituties die het lichaam ingrijpend disciplineren wordt het ook sociaal gepositioneerd, stelt hij. Deze lichaamsregimes pakken met name negatief uit voor vrouwen. Wel heeft men een beperkte macht om via het discours tegendruk te geven. Zo wordt het lichaam een gezamenlijk sociaal geconstrueerd produkt. Foucault erkent de ongelijkheid in machtsstructuren binnen het discours.

In het taboe op ouder worden zien we zo'n voorbeeld van deze disciplinering. Ouderen doen er alles aan om jong te blijven, dus om hun lichaam aan disciplinerende regimes te onderwerpen maar helaas, de veroudering is uiteindelijk toch niet tegen te gaan vanwege natuurlijke wetten die men het liefst wil ontkennen. Omdat de sociale positionering van ouderdom in onze maatschappij negatief is, is het  niet altijd  makkelijk voor ouderen om daarboven te staan.

Tijdens mijn salsa-les had ook ik daar een beetje last van.










Geen opmerkingen:

Een reactie posten