Welkom!

Feb. 2011
Welkom op mijn blog,


Mijn opzet is om elke dag te schrijven, maar de praktijk werkt soms tegen. Soms zou ik willen dat ik mijn blik kon benevelen, zodat de scherpte van wat ik zie draaglijk wordt. Ik hoop evenwel dat dit blog die functie overneemt.

Mijn utopia
"Imagine all the people living life in peace..." Imagine a world without an economy driven by the military/industrial complex, a world based on a golden rule of treating those before you as you would want them to treat you. "You may say that I'm a dreamer but I'm not the only one I hope someday you will join us and the world will be as one"
John Lennon

zondag 1 januari 2012

Het recht op wonen

Afgelopen oktober blijkt minister Donner achter de coulissen een maatregel te hebben doorgedrukt waardoor de huren van sociale huurwoningen met 125 euro per maand zijn verhoogd. De maatregel is vrijwel niet in het publieke debat gekomen. Daarbij is bovendien de huursubsidie voor woningen duurder dan 350 euro per maand verminderd, dit terwijl er geen huurwoningen onder 350 euro meer bestaan. Door de huurverhoging zijn een aantal van de schaarse sociale huurwoningen boven de sociale huurgrens van zo'n 650 euro per maand uitgekomen en daardoor op de vrije markt beland. Deze nu vrije marktwoningen waren bovendien in hun soort de wat grotere van het totaal aanbod, namelijk zo'n 50 a 60 m2. De maatregelen hebben dramatische gevolgen.Het zijn
nu voornamelijk nog de piepkleine woningen die binnen de sociale huur vallen en omdat alle woningen met 125 euro zijn verhoogd, kost zo'n kleine woning van bijvoorbeeld 40 m2 nu gemiddeld tussen 500 en 650 euro. Bovendien betreft het de slechtere woningen in minder aantrekkelijke buurten, daar de betere zijn doorgeschoven naar de vrije markt.

Voor mezelf betekent het dat mijn hoop om ooit groter te kunnen wonen dan de 39m2 die ik nu heb, de grond in is geboord. Mijn huur zou acht- a negen honderd euro worden.  Dan is er geen geld meer om de vaste lasten te betalen.

Donner zegt met deze maatregel doorstroming te beogen. Ik begrijp niet wat hij daarmee bedoelt.
Vooralsnog is het gevolg van zijn besluit dat de betere huizen uit het sociale domein zijn verdwenen en de onaantrekkelijke zijn overgebleven. Bedoelt Donner met doorstroming dan gettovorming!  Het is nog niet zo lang geleden dat het politieke ideaal 'de gemengde woonwijk' was!.

Omdat de extreme huurverhoging ingaat bij het wisselen van eigenaar zullen huidige bewoners niet snel verhuizen.
Ook mij rest niets anders dan in mijn kippenhok te blijven wonen.

Wat zeg ik, 'sociaal'?
Of  a-sociaal!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten