Welkom!

Feb. 2011
Welkom op mijn blog,


Mijn opzet is om elke dag te schrijven, maar de praktijk werkt soms tegen. Soms zou ik willen dat ik mijn blik kon benevelen, zodat de scherpte van wat ik zie draaglijk wordt. Ik hoop evenwel dat dit blog die functie overneemt.

Mijn utopia
"Imagine all the people living life in peace..." Imagine a world without an economy driven by the military/industrial complex, a world based on a golden rule of treating those before you as you would want them to treat you. "You may say that I'm a dreamer but I'm not the only one I hope someday you will join us and the world will be as one"
John Lennon

zaterdag 31 december 2011

Vuurwerk

In mijn buurt is een ijzerhandel met een aardige eigenaar. Hij is altijd vrolijk, lijkt zich niet te ergeren aan wat mis is in de maatschappij, en kopieeert  voor deez en gene zijn cd's met wereldmuziek, die regelmatig door de deur van zijn winkel de straat door galmen. Ik ben vaak verbaasd over zijn levenshouding, omdat ikzelf me druk maak om talloze zaken die ik niet vind deugen en die  daarom mijn stemming bederven. Maar G wuift alles weg met de opmerking. "Het heeft geen zin om je druk te maken, de mens leert niets en de wereld blijft een zooitje en dat moet je accepteren!" Vervolgens maakt hij een pasje op zijn wereldmuziek en gaat verder waar hij mee bezig is. Ik moet dan lachen en benijd hem om zijn levenskunst! 
Tegen de jaarwisseling verandert mijn bewondering voor G echter in weerzin.
De winkel van G puilt dan aan alle kanten uit van het vuurwerk, waar mensen in rijen voor staan te wachten. 


Iedereen kan bedenken, welke impact vuurwerk heeft op het milieu. Men zegt dat het voor minstens een derde bijdraagt aan de jaarlijkse  totale vervuiling. 
En als we dan ook nog de economische schade erbij optellen, door vandalisme politiemacht, vuilnisdienst en dergelijke, dan word ik daar zeer mismoedig van.

Het verbieden van vuurwerk zou de samenleving ongelooflijk veel voordeel opleveren. Denk je eens in, een besparing van een derde deel van de jaarlijkse vervuiling, daar kan geen enkele andere milieumaatregel tegenop! Met een beetje creativiteit verzinnen we een ander ritueel dat het nieuwe jaar inluidt en mensen verbindt!

En over G? 
Is zijn houding niet eerder een teken van onverschilligheid  dan van een bijzondere levenskunst?
Zoals het cliche over Nederland dat een voorbeeld van tolerantie zou zijn?  Uit analyses blijkt dat deze  tolerantie eerder onverschilligheid is en geen ideologische mentaliteit!

aanvulling:
Dinsdag 2 januari 2012
Het NOS-journaal meldt alleen al een economische schade van tien miljoen euro schade door het Vuurwerk/jaarwisselings-ritueel, buiten de schade van de extra milieuvervuiling!
Zie voor petitie tegen vuurwerk: http://vuurwerkverbod.petities.nl/











Geen opmerkingen:

Een reactie posten