Welkom!

Feb. 2011
Welkom op mijn blog,


Mijn opzet is om elke dag te schrijven, maar de praktijk werkt soms tegen. Soms zou ik willen dat ik mijn blik kon benevelen, zodat de scherpte van wat ik zie draaglijk wordt. Ik hoop evenwel dat dit blog die functie overneemt.

Mijn utopia
"Imagine all the people living life in peace..." Imagine a world without an economy driven by the military/industrial complex, a world based on a golden rule of treating those before you as you would want them to treat you. "You may say that I'm a dreamer but I'm not the only one I hope someday you will join us and the world will be as one"
John Lennon

vrijdag 23 december 2011

Herman Cohen


Herman Cohen was een bijzondere, integere, aimabele man. Hij is alweer een aantal jaar geleden gestorven. Ik denk vaak aan hem terug.

Herman was zionist en emigreerde vlak voor het uitbreken van WO2 naar Palestina om daar als bouwtekenaar en opzichter in dienst van het Britse leger te werken. Hij kon nog net met de laatste boot mee. Het zionisme was een politieke beweging die zich tot doel stelde joden overal verspreid in de wereld ertoe te bewegen zich in Israël te vestigen. Uiteindelijk zou het zionisme, mede in samenhang met WO1, in belangrijke mate bijdragen tot de stichting van de Staat Israël in 1948.

Herman vond de zionistische ideologie indertijd prachtig. Wat was er mooier dan om een land met gelijkgestemde mensen met vereende krachten van de grond af op te bouwen. Als opzichter werkte Herman nauw samen met de Palestijnen in een prettige verstandhouding.

In 'zijn boek Jood in Palestina' lezen we over deze situatie en de ontspannen omgang tussen de Joden en Palestijnen in de tijd voor de onafhankelijkheidsoorlog van 1948. Het is een sfeer waar we ons tegenwoordig niets bij voor kunnen stellen. Sluipenderwijs kwamen de verhoudingen tussen Joden en Palestijnen echter steeds meer onder spanning te staan. Herman beschrijft op een gevoelige manier wat de toenemende beheersingsmaatregelen van het zionistische beleid betekende.

Met het Zionisme in het vaandel van de de naoorlogse ontwikkelingen ging Herman dan ook steeds minder betrokkenheid voelen. In 1948 keerde hij terug naar Nederland.
Herman zou de huidige opstelling van de staat Israel krachtig afgekeurd hebben.

 Hierbij post mortem mijn eerbetoon aan vriend Herman!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten