Welkom!

Feb. 2011
Welkom op mijn blog,


Mijn opzet is om elke dag te schrijven, maar de praktijk werkt soms tegen. Soms zou ik willen dat ik mijn blik kon benevelen, zodat de scherpte van wat ik zie draaglijk wordt. Ik hoop evenwel dat dit blog die functie overneemt.

Mijn utopia
"Imagine all the people living life in peace..." Imagine a world without an economy driven by the military/industrial complex, a world based on a golden rule of treating those before you as you would want them to treat you. "You may say that I'm a dreamer but I'm not the only one I hope someday you will join us and the world will be as one"
John Lennon

woensdag 21 december 2011

voedsel als speculatiemiddel voor koerswinst

Steeds vaker lezen we verontrustende berichten over voedseltekorten.
Dat deze voor een deel veroorzaakt worden door de Westerse toeeigening van grond in o.a. Afrika en Latijns-Amerika en Indonesie, ten behoeve van de produktie van soja als veevoeder voor Westers vee, is inmiddels wel bekend.

Ook dat daarbij enorme tropische regenwouden gekapt worden en dat de lokale bevolking haar landbouwgrond verliest en daardoor verhongert. Ook dat al het beschikbare water wordt aangewend voor de exportproduktie en de lokale gemeenschap letterlijk en figuurlijk verdroogt.

Nieuw aan de horizon is echter het feit dat er op steeds grotere schaal gespeculeerd wordt in voedsel. Steeds vaker lees je dat machtige marktspelers in grote getale voedselaandelen opkopen om zo de prijs omhoog te drijven. Dit gebeurt o.a. met graan en cacao. Ik volg met argusogen de prijzen in de supermarkt en lees daar af wat er op beurzen gebeurt.

Ik maak me zorgen. Nu er ook in de onontbeerlijke grondstoffen voor de fysieke overleving van mensen gespeculeerd wordt en ik daar tot nu toe nog maar weinig verontwaardigends over heb gehoord, lijkt mij dit het begin van het einde.
Alleen nog eten voor de mensen met geld, ook in eigen land?

Leve de vrijemarkt-ideologie waar bij mensen zo inmoreel mogen zijn om elkaar uit te hongeren!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten