Welkom!

Feb. 2011
Welkom op mijn blog,


Mijn opzet is om elke dag te schrijven, maar de praktijk werkt soms tegen. Soms zou ik willen dat ik mijn blik kon benevelen, zodat de scherpte van wat ik zie draaglijk wordt. Ik hoop evenwel dat dit blog die functie overneemt.

Mijn utopia
"Imagine all the people living life in peace..." Imagine a world without an economy driven by the military/industrial complex, a world based on a golden rule of treating those before you as you would want them to treat you. "You may say that I'm a dreamer but I'm not the only one I hope someday you will join us and the world will be as one"
John Lennon

zondag 11 december 2011

Hoe krijgen we meer vrijwilligers op onze tuingroep Zonnehoek


12 december 2011
Hoi redactie website,
Gaarne plaatsen op de Zonnehoekwebsite

Van Marianne van Steekelenburg, tuin 21
Onbekend maak Onbemind!
In het artikel van Paula van der Pol in de Zonnehoekkrantvan de winteredite 2011 staat op pagina 13 een oproep "hulp", inverband met de noodzaak tot meer vrijwilligers, omdat het water aan de lippenstaat van een aantal onbezoldigde krachten die Zonnehoek draaiende houden. Eenoverbelast secretariaat, een tekort aan bestuursleden, etc., etc. De oproepklinkt reëel, want het zijn vaak dezelfde mensen die zich al heel lang, ofnieuwelingen wat korter, voor Zonnehoek inzetten en met niet mis te verstanetaken die zeer tijdrovend zijn.
"Het blijft toch allemaal liefdewerk oud papier",zou mijn wijze moeder hebben gezegd, "met bovendien niet het resultaatdat  de inspanning zou moetenopleveren", ( zij wees dan hoofdschuddend naar mij…).
Het moet worden gezegd en ik pleit mezelf niet vrij, datonze onbezoldigde vrijwilligers vaak
onvoldoende gewaardeerd worden en dat ikvind dat we er onvoldoende bij stil staan, (ik praat vooralsnog voor mezelf,maar wie de schoen ook past, trekt hem aan), dat we als tuinders niet alleenonze eigen tuin moeten koesteren, maar ons ook meer verantwoordelijk zoudenmoeten voelen voor de algehele organisatie van Zonnehoek.
Want dat liefdewerk oud papier houdt een keertje op en danligt Zonnehoek voor Pampus, om het zomaar eens te zeggen, en dat maakt Paulavan der Pol van het secretariaat en van de Zonnehoekkrant ons  in de wintereditie van 2011duidelijk.  Want als er geenbestuur en geen  secretariaat(Paula) en geen bouw-en geen inkoop-en geen weet ik veel wat-commissies meer zijn en geen ploegleiders en geenaanspreekpunt en geen Atie en geen Jan en geen Leo, (vergeef me als ik niet iedereennoem), dan is het afgelopen met Zonnehoek.
Om nu niet te blijven steken in alleen deze melding en mijnopinie, wilde ik een balletje opwerpen om tuinders te interesseren voor eenextra bijdrage aan het functioneren van ons mooie Zonnehoek.

Ik zou willen voorstellen dat de op dit moment aktievevrijwilligers beurtelings of tegelijkertijd op de website  en/of in de Zonnehoekkrant, eengedetailleerd inkijkje geven in hun werkzaamheden, ervaringen en gevoelens,  door middel van een verslag, dagboek, notities,etc.
Waar lopen ze tegen aan, wat doen ze zoal, welke frustratiekomen ze tegen en belangrijker, aan welke ondersteuning  zouden ze behoefte hebben!
Voor dit podium/platform  maken we een aparte categorie in de krant en op de website,is mijn voorstel.
Via een omschrijving van  taken en deeltaken en onder verwijzing naar de bijbehorendeervaringsverslagen kunnen we zo vrijwilligers werven.  Geinteresseerden lezen over de achtergrondvan het werk en kunnen daardoor beter inschatten of zij een grote of kleinerebijdrage op dat gebied kunnen leveren
Ik zou bijvoorbeeld een kleine taak extra willen doen voor Zonnehoek, maar zoueerst meer achtergrondinformatie willen hebben om goed te kunnen beoordelen wathet beste bij mij past en wat het meest haalbaar voor mij is!

Betrokkenheid creeer je alleen door een kijkje  in de beleving van de persoon inkwestie te geven , zoals Paula deed. Ook Emmy (en ikzelf) hebben een aanzetjedaartoe in de laatste krant gegeven.
Als we dergelijke zaken duidelijk op papier hebben staan ofer een boekje van zouden maken, zou men daarmee ook nog langs de individuele tuinen kunnen gaan voor eenpersoonlijk werving. Wie weet wat daar kan uitrollen!
Dus vrijwilligers, laat je zien en zet jezelf in thépicture!
Onbekend maakt onbemind
Marianne van Steekelenburg, tuin 21

Geen opmerkingen:

Een reactie posten