Welkom!

Feb. 2011
Welkom op mijn blog,


Mijn opzet is om elke dag te schrijven, maar de praktijk werkt soms tegen. Soms zou ik willen dat ik mijn blik kon benevelen, zodat de scherpte van wat ik zie draaglijk wordt. Ik hoop evenwel dat dit blog die functie overneemt.

Mijn utopia
"Imagine all the people living life in peace..." Imagine a world without an economy driven by the military/industrial complex, a world based on a golden rule of treating those before you as you would want them to treat you. "You may say that I'm a dreamer but I'm not the only one I hope someday you will join us and the world will be as one"
John Lennon

maandag 19 december 2011

Maria Goos

In het programma Profiel op 26 oktober 2011 was een portret van Maria Goos, een begenadigd scenarioschrijfster te zien. We zagen een mens van vlees en bloed, die vreselijk veel houdt van haar vak. We zagen haar ideologische opvattingen, haar worsteling met het schrijven, haar successen en afwijzingen. Tussendoor
reflecties van derden die haar prive en als collega kenden. Vervolgens de wensen die zij heeft ten aanzien van nog te maken produkties. 'Reclame vond ze soms pareltjes. Zij was al vaker uitgenodigd om zelf een rol te spelen in zo'n reclame. Daar kon ze veel geld mee verdienen! Maar... dat wees ze pertinent af. Al dat aanzetten tot kopen, consumeren, produceren, daar was ze op tegen'.

Heel wat anders, dan zoveel andere celebreties, die er wel winst inzien om neveninkomsten te genereren. Gewoon kwestie van een andere pet, pragmatisme en going with the flow.
Dus zien we Anita Witzier huidprodukten aanprijzen. Jan Derksen maakt ons duidelijk dat we idioten zijn als we geen andere energieleverancier nemen en Angela de Groot werpt zich op om de inkomsten  van goede doelen omhoog te krikken.

Hun gedaantewisselingen wekken bij mij een gevoel van ironie. Is dat het geheim van carriere maken? Wordt deze bepaald door het gemak waarmee je van jas wisselt?

Maria Goos kan dat blijkbaar niet. Zij heeft een persoonlijke visie op de maatschappij zoals zij die zich wenst. Een maatschappij zonder overmatige produktie en consumptie. Vandaar dat zij geen aandeel wil hebben in de bevordering daarvan!
En dus ziet zij af van een imago-push en extra inkomen die haar evenwel zouden helpen haar felbegeerde produkties te maken, waarvoor zij geen financiering kan krijgen.

Ze blijft trouw aan haar ideologische opvattingen|

Geen opmerkingen:

Een reactie posten